Heves Megyei Önkormányzat és Hivatala
A 800 millió forint összköltségű, TOP-5.1.1-15 kódszámú felhívásra benyújtott támogatási kérelem a Heves Megyei Önkormányzat vezetésével kerül megvalósításra, kötelező konzorciumi együttműködésben a Heves Megyei Kormányhivatallal, mely kulcsfontosságú szerepet tölt majd be a projekt megvalósítási szakaszában.
A konzorcium vezetője, a főpályázó Heves Megyei Önkormányzat és annak Hivatala, döntően a projekt előkészítésében, a foglalkoztatási paktum együttműködésének létrehozásában és üzemeltetésében működik közre, valamint saját apparátusa keretein belül az azt megalapozó helyzetelemzés egyes fejezeteinek elkészítésében vett részt.
Heves Megyei Önkormányzat döntéshozó szervezete a jogszabályi háttérben rögzítettek szerint a Heves Megyei Közgyűlés. A Közgyűlés legfőbb tisztségviselője a Heves Megyei Közgyűlés elnöke és két alelnöke. A Közgyűlés tagsága összesen 15 képviselőt számlál.
A Heves Megyei Közgyűlés munkáját három állandó bizottság segíti:
- Megyei Fejlesztési és Nemzetközi Ügyek Bizottsága, amelynek összesen 11 tagja közül 6 fő a közgyűlés tagja, 5 fő nem közgyűlési tag
- Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság, amelynek összesen 5 tagja közül 3 fő a közgyűlés tagja, 2 fő nem közgyűlési tag
- Ügyrendi és Nemzetiségi Bizottság, amelynek összesen 7 tagja közül 4 fő a közgyűlés tagja, 3 fő nem közgyűlési tag
A Heves Megyei Önkormányzat feladatai
A 2012. január 1-jén hatályba lépett, „Magyarország helyi önkormányzatairól” szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 27. § (1) bekezdése a megyei önkormányzatok szerepkörét alapvetően megváltoztatta: „A megyei önkormányzat területi önkormányzat, amely törvényben meghatározottak szerint területfejlesztési, vidékfejlesztési, területrendezési, valamint koordinációs feladatokat lát el.” Így a korábbi, intézményfenntartó feladatok ellátása helyett új szerepkörbe kerültek a megyei önkormányzatok.
A Heves Megyei Önkormányzat kötelezően ellátandó feladata a Heves Megye Közgyűlésének 12/2014. (XII.15.) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint a területfejlesztés és területrendezés. A területfejlesztési munkakör több részfeladatból tevődik össze: tervezés, végrehajtás, koordináció és együttműködés. A tervezés során fontos kiemelni a területfejlesztési koncepciók és programok, a megyei Integrált Területi Programok módosításainak elkészítését, az operatív programok tervezését. Az önkormányzatnak a tervezés mellett kiemelt szerepkör jut a végrehajtás nyomon követésében és ellenőrzésében, az országos és térségi szintű területfejlesztési koncepciók véleményezésében. A Heves Megyei Önkormányzat a tervezési folyamatokban együttműködik más megyék, és a határ menti megyék határon átnyúló nemzetközi fejlesztéseinek kidolgozásában. A végrehajtási feladatkörhöz köthető a megyei területfejlesztési koncepció és program elfogadása, azok végrehajtása. Döntési jogkörrel bír a hatáskörébe utalt források felhasználásáról. Közreműködik az operatív programok irányításában, megvalósításában, figyelemmel kíséri a hozzájuk kötődő feladatok végrehajtását.
Az önkormányzat feladata az Integrált Területi Program elfogadása és módosítása, illetve a programban rendeltek végrehajtása. Felkérés esetén segíti a helyi települési önkormányzatok közfeladat fejlesztési projektjeit. Adatot szolgáltat az egyes operatív programok végrehajtás-tervezésével kapcsolatosan. A végrehajtás során szükség szerint együttműködik nemzetközi szereplőkkel, önkormányzatokkal, területi államigazgatási szervekkel, társadalmi és szakmai szervezetekkel, gazdasági szereplőkkel. Munkaszervezeti feladatokat lát el az Észak-magyarországi Regionális Területfejlesztési Konzultációs Fórumban és a Heves Megyei Területfejlesztési Konzultációs Fórumban. A koordináció, együttműködés feladatkörén belül a Heves Megyei Önkormányzat összehangolja az illetékességi területéhez köthető államigazgatási szervek, települési önkormányzatok, megyei jogú város önkormányzata, illetőleg a gazdasági és civil szervezetek fejlesztési elképzeléseit. Szakmai kapacitásával segíti a megyei szereplők szervező, döntés-előkészítő, fejlesztési célokat feltáró, pályázatokat megalapozó tevékenységét, koordinálását. Vizsgálja és értékeli a megye társadalmi és gazdasági helyzetét, környezeti állapotát, adottságait, az adatokat a területi információs rendszer rendelkezésére bocsátja. Kezeli az esetleges válsághelyzeteket, gondoskodik a partnerség elvének érvényesítéséről.
A területrendezési feladatok hasonlóképpen a területfejlesztéshez a tervezés, végrehajtás, koordináció és együttműködés részegységekből tevődnek össze. Az önkormányzat a tervezés folyamán elkészíti a megye területrendezési tervét, majd annak elfogadása után elküldi azt a jogszabályban gyűjtésre kijelölt szervnek. A döntés szakaszában az önkormányzat elfogadja a megyei területrendezési tervet, majd a különböző területrendezési terveket összehangolja (megyei jogú városok és az érintett települések vonatkozásában). A koordináció és együttműködésen belül a területrendezés kapcsán az országos és megyét érintő területrendezési tervek véleményezését érdemes kidomborítani.
Kiemelt témakört képeznek a Heves Megyei Önkormányzat munkájában a vidékfejlesztési feladatok. Döntési jogkörrel rendelkezik a hatáskörébe kiutalt vidékfejlesztési forrásokról, valamint összehangolja a vidékfejlesztési stratégiákat és akciókat a megyei, térségi, határ menti és a határokon átnyúló koncepciókkal és programokkal, illetve a megyét érintő területrendezési tervekkel. Munkaszervezeti feladatok végrehajtásával és a tevékenységben való részvétellel, koordinátori szereppel segítheti a helyi akciócsoportok és közösségvezérelt helyi fejlesztésben érintett szervek munkáját.
Külön megállapodás szerint a helyi akciók során döntéshozatali feladatot is elláthat. Nyomon követi és értékeli a vidékfejlesztési akciókat.
A Heves Megyei Önkormányzat a hazai jogszabályi környezetnek (1995. évi LIII. törvény, 1996. évi LIII. törvény) megfelelően ellát bizonyos környezetvédelmi feladatokat. Ennek értelmében megyei környezetvédelmi programot alkot és véleményezi a települések által megküldött települési környezetvédelmi programokat. Javaslatot tesz helyi jelentőségű védett területté nyilvánításra, kérésre részt vesz a védetté nyilvánítással összefüggő munkálatokban, megállapodást köthet, társulást hozhat létre a helyi önkormányzatokkal a területek fenntartása érdekében. A megyei területfejlesztési koncepció alapján elkészíti a megye energiaellátási tanulmányát.
A Heves Megyei Önkormányzatnak a felsoroltakon kívül egyéb fejlesztési feladatokat is el kell látnia. Előterjesztheti az akciótervek és operatív programok módosítását, dönt a regionális területfejlesztési konzultációs fórum, illetve a megyei területfejlesztési konzultációs fórum által előzetesen egyeztettet közös álláspont, döntési javaslat elfogadásáról. Ellátja az átvett hazai támogatási szerződésekkel kapcsolatos feladatokat a megszűnt Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács és a megszűnt Heves Megyei Területfejlesztési Tanács jogutódjaként. Az önkormányzat a döntési feladatok mellett egyéb koordinációval és együttműködéssel összefüggő teendőket is végez. Részt vesz a Területi Információs Rendszer működtetésében, együttműködik az adatgyűjtésben, az Új Széchenyi terv, illetve a Széchenyi 2020 eredményeinek egységes kommunikációjában.
Az önkormányzatnak kiemelt szerepkör jut a Tisza-tó térségét érintő területfejlesztési feladatokban, amelyet a Tisza-tó Térségi Fejlesztési Tanács bevonásával lát el.
A területfejlesztés és területrendezés mellett a Heves Megyei Önkormányzat kötelezettségei között ott szerepelnek egyfelől a sport, másfelől az idegenforgalmi feladatok.
A Heves Megyei Önkormányzat önként vállalt feladatai mindazok, amelyek nem szerepelnek a kötelezően vállalt feladatok között.
- Nemzetközi kapcsolatok
- Különféle szervezetekben való önkormányzati közreműködés
- Szakmai és egyéb rendezvények bonyolítása
- Szervezetek működéséhez hozzájárulás
- Alapítványok és egyéb szervezetek működ és éhez hozzájárulás
- Sport célokra támogatási forrás biztosítása
- Heves Megyei Értéktár
- Civil feladatok
- A megyei önkormányzat és a települési önkormányzatok között létrejövő megbízási szerződés alapján a megyei főépítész közreműködési lehetőségét biztosítja több település térségi főépítészi feladatainak ellátására
- Területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásához kapcsolódó reklám - és piackutatási tevékenység végzése
- Területfejlesztési és területrendezési feladatok ellátásához kapcsolódó folyóirat, időszaki kiadvány kiadása
A megyei önkormányzat működésével, valamint a Közgyűlés Elnöke és a megyei Főjegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a Heves Megyei Önkormányzati Hivatal (Hivatal) mint szakmai szervezet látja el.
A Hivatal az alábbi szervezeti egységekből épül fel: az Elnöki Kabinet, Jogi és Szervezési Osztály, a Pénzügyi Osztály, a Területfejlesztési és Területrendezési Osztály.
Az Elnöki Kabinet feladatai között tartható számon a közgyűlés elnökének programjaihoz kötődő szervezőmunka, a sajtóval történő kapcsolattartás, a nemzetközi kapcsolatok szervezési kérdéseinek lebonyolítása, az Európai Régiók Bizottságával összefüggő feladatok ellátása, az Europe Direct Információs Pont működtetése, a turizmussal és sporttal kapcsolatos feladatok ellátása illetve a Heves Megyei Értéktár Bizottság működésének koordinálása. Az Elnöki Kabinetet az elnöki kabinetvezető irányítja, a szervezeti egység a következő munkatársakból áll: nemzetközi kapcsolatok ügyintézője, sajtóreferens, elnöki titkárnő (igazgatási ügyintéző), alelnöki titkárnő (igazgatási ügyintéző).
A Jogi és Szervezési Osztály látja el a közgyűlés működésével, a testületi-ülések előkészítésével és lebonyolításával, az informatikai feladatokkal, valamint a jogi természetű ügyek ellátásával kapcsolatos feladatokat. Az osztályt az osztályvezető vezeti. A Jogi és Szervezési Osztály a következőképpen épül fel: két fő jogtanácsos, fő-és aljegyzői titkárnő (igazgatási ügyintéző), igazgatási ügyintéző, informatikus-rendszergazda.
A Pénzügyi Osztály ellátja az önkormányzat, a Hivatala, valamint a megyei nemzetiségi önkormányzatok költségvetéséhez kapcsolódó pénzügyi természetű feladatokat. Ezt 5 munkatárs végzi: 1 fő osztályvezető, 1 fő pénzügyi ügyintéző, 1 fő könyvelési és humánpolitikai ügyintéző, és 1 fő gépkocsivezető, 1 fő technikus.
A gépkocsivezető kivételével mindannyian felsőfokú végzettséggel rendelkeznek. A felsőfokú végzettség és az állandó továbbképzések biztosítják a gördülékeny és az újuló igényekhez mért minőségi munkavégzést.
A Területfejlesztési és Területrendezési Osztály jelenleg öt munkatársból tevődik össze. Az osztályt egy osztályvezető irányítja és három fejlesztési ügyintézőt, egy fő megyei főépítesz munkatársat tömörít magában. A Területfejlesztési és Területrendezési Osztályon végzik a jogszabályban rögzítettek szerint a területfejlesztési, vidékfejlesztési, koordinációs, illetve területrendezési feladatait. A jogszabályi kötelezettségen túl összehangolják az önkormányzatok és a gazdasági szervezetek fejlesztési elképzeléseit és gondoskodnak az önkormányzat pályázati tevékenység nyilvántartását.
Bővebb információ: www.hevesmegye.hu