Hivatalok

Heves Megyei Járási Hivatalok / Foglalkoztatási osztályok

Bélapátfalvi Járási Hivatal – 3346, Bélapátfalva, IV.Béla út 1.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:
Balaton, Bekölce, Bélapátfalva, Bükkszentmárton, Mikófalva, Mónosbél, Nagyvisnyó, Szilvásvárad

Egri Járási Hivatal – 3300, Eger, Szarvas tér 1 / Klapka György út 9.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:

Andornaktálya, Bátor, Demjén, Eger, Egerbakta, Egerbocs, Egercsehi, Egerszalók, Egerszólát, Feldebrő, Felsőtárkány, Hevesaranyos, Kerecsend, Maklár, Nagytálya, Noszvaj, Novaj, Ostoros, Szarvaskő, Szúcs, Tarnaszentmária, Verpelét

Füzesabonyi Járási Hivatal – 3390, Füzesabony, Rákóczi út 24.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:

Aldebrő, Besenyőtelek, Dormánd, Egerfarmos, Füzesabony, Kál, Kápolna, Mezőszemere, Mezőtárkány, Nagyút, Poroszló, Sarud, Szihalom, Tófalu, Újlőrincfalva

Gyöngyösi Járási Hivatal – 3200, Gyöngyös, Vezekényi u. 24.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:
Abasár, Adács, Atkár, Detk, Domoszló, Gyöngyös, Gyöngyöshalász, Gyöngyösoroszi, Gyöngyöspata, Gyöngyössolymos, Gyöngyöstarján, Halmajugra, Karácsond, Kisnána, Ludas, Markaz, Mátraszentimre, Nagyfüged, Nagyréde, Pálosvörösmart, Szűcsi, Vámosgyörk, Vécs, Visonta, Visznek

Hatvani Járási Hivatal – 3000, Hatvan, Balassi Bálint u. 12.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:

Apc, Boldog, Csány, Ecséd, Hatvan, Heréd, Hort, Kerekharaszt, Lőrinci, Nagykökényes, Petőfibánya, Rózsaszentmárton, Zagyvaszántó

Hevesi Járási Hivatal – 3360 Heves, Dobó István út 3.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:
Átány, Boconád, Erdőtelek, Erk, Heves, Hevesvezekény, Kisköre, Kömlő, Pély, Tarnabod, Tarnaméra, Tarnaörs, Tarnaszentmiklós, Tarnazsadány, Tenk, Tiszanána, Zaránk

Pétervásárai Járási Hivatal – 3250, Pétervására, Szabadság tér 1.

A járáshoz tartozó települések, illetékesség:
Bodony, Bükkszenterzsébet, Bükkszék, Erdőkövesd, Fedémes, Istenmezeje, Ivád, Kisfüzes, Mátraballa, Mátraderecske, Parád, Parádsasvár, Pétervására, Recsk, Sirok, Szajla, Szentdomonkos, Tarnalelesz, Terpes, Váraszó.

 

 

Heves Megyei Kormányhivatal Élelmiszerlánc-biztonsági és Földhivatali Főosztály           

3300 Eger, Barkóczy F. u. 7.    Tel:

36/511-670 Fax: 36/516-374

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 

sztályvezető: Fister György

 

Egri Járási Hivatal Agrárügyi és Környezetvédelmi Főosztály Földhivatali Osztály

3300 Eger, Barkóczy u. 7.      

Tel: 36/511-670 Fax: 36/311-948                    

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.         

osztályvezető: Kovács Miklósné

 

Füzesabonyi Járási Hivatal Földhivatali Osztály       

3390 Füzesabony, Széchenyi u. 7.     

Tel: 36/341-658, 36/341-812, 341-407 Fax: 36/341-721

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.          

hivatalvezető: Molnárné Forgács Erika

 

Gyöngyösi Járási Hivatal Földhivatali Osztály

3200 Gyöngyös, Kossuth L. u. 1.       

Tel: 37/311-850, 312-246, 310-137, 301-322 Fax: 37/311-850

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.            

osztályvezető: Kis Róbertné Dr. Kiss Rita

 

Hatvani Járási Hivatal Földhivatali Osztály   

3000 Hatvan, Balassi Bálint út 2.       

Tel: 37/342-447, 340-262 Fax: 37/342-447

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  

           

Hevesi Járási Hivatal Földhivatali Osztály     

3360 Heves, Szabadság u. 1. Tel:

36/346-468 Fax: 36/545-206          

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Az ingatlanokkal kapcsolatos ingatlanügyi hatósági ügyek intézése, ezen belül az ingatlan-nyilvántartás vezetése, első fokon az ingatlan fekvése szerint illetékes járási, a fővárosban a Budapesti 1. Számú, illetve Budapesti 2. Számú Földhivatal (a továbbiakban együtt: járási földhivatal) hatáskörébe tartozik.  Az ingatlan-nyilvántartást a földhivatalok településenként, azon belül fekvésenként (belterület, külterület) vezetik. A járási földhivatalokban ügyfélszolgálat működik, melynek feladata a beadványok átvétele, az ügyfelek részére történő adatszolgáltatás, valamint az eljárásokkal kapcsolatos tájékoztatás nyújrása.

A település szerinti kereső használatával megtudhatjuk, hogy egy adott településen lévő ingatlan ügyeinek intézése esetén melyik járási földhivatal az illetékes. A szolgáltatás használata különösen ajánlott a járási rendszer felállítása miatt történő illetékességi terület-változásokra tekintettel. A földhivatalok illetékességi területe 2013. év folyamán fokozatosan hozzáigazításra kerül a járások területéhez, ebből adódóan több település esetében év közben változik – a folyamatban lévő ügyekben is (!) – az eljárásra illetékes járási földhivatal.

A járási földhivatalok (adott esetben kirendeltségeik útján) látják el első fokon az ingatlanokkal kapcsolatos – törvényben meghatározott – ingatlanügyi és telekalakítási hatósági ügyek intézését. A fővárosi és megyei kormányhivatalok földhivatalai (a továbbiakban: megyei földhivatalok) látják el a járási földhivatalok szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését, ennek keretében másodfokú ingatlanügyi hatóságként elbírálják az első fokú döntésekkel szemben benyújtott fellebbezési kérelmeket, valamint a járási földhivatalok eljárásával kapcsolatos panaszügyeket. A megyei földhivatalok szakmai irányítását, felügyeletét, ellenőrzését a Földművelésügyi Minisztérium látja el. A megyei földhivatalok másodfokú (jogerős) döntéseivel szemben előterjesztett jogorvoslati kérelmek elbírálása ugyanakkor a közigazgatási bíróság hatáskörébe tartozik.

A legfontosabb  ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos ügyek
 
Járási Földhivataloknál:

  • tulajdoni lap másolat, illetve tájékoztatás kérése az ingatlan-nyilvántartás tartalmáról (pl. betekintés);
  • okirat másolat kérése;
  • tájékoztatás kérése a beadványokról: az átvezetésre – rendszerint ügyvéd által – benyújtott okirat bejegyzésre alkalmas-e, vagy hiánypótlásra szorul. Előzi-e a beadványt valamilyen ügy, amely a bejegyzést befolyásolja, esetleg kizárja;
  • fellebbezések és bírósági jogorvoslati kérelmek előterjesztése;
  • általános tájékoztatás kérése az ingatlan-nyilvántartási eljárással kapcsolatos jogszabályi előírásokról.

Megyei Földhivataloknál:

  • elsőfokú földhivatali döntések elleni fellebbezések elbírálása;
  • az ingatlanokkal kapcsolatos panaszbeadványok intézése azokban az ügyekben, amelyekben az ügyfelek a járási földhivatal intézkedését, illetve annak elmaradását kifogásolják (fontos tudni, hogy a munkáltatói jogokat a járási földhivatalok kormánytisztviselő felett nem a járási földhivatalok, és nem a megyei földhivatalok vezetői, hanem az adott járási hivatal vezetője gyakorolja);
  • vagy tájékoztatás kérése (pl. jogszabály-változás folytán – elsősorban ügyvédek részéről – felmerülő) jogalkalmazási kérdésekben.

Földmérés

A jelenlegi szabályozás értelmében az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis változását eredményező vázrajzokat csak földmérési jogosultsággal és ingatlanrendező minősítéssel rendelkező földmérő készíthet, illetve tanúsíthat.

A földhivataloknál elintézhető földmérési ügyek

Az ingatlanügyi hatóságok (korábban földhivatalok) - az egyszerűség okán a továbbiakban bizonyos esetekben is a közismert földhivatal elnevezést alkalmazzuk - földméréssel kapcsolatos hatósági feladatait a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi LXVI. törvény és végrehajtási rendeletei szabályozzák. A földhivatalok hatósági földmérési feladatait három jól elkülöníthető részfeladatra lehet bontani.

  1. Ingatlan-nyilvántartás földmérési feladatai: változásvezetés


Az ingatlan-nyilvántartás tartalmában bekövetkezett változások egyes típusai, az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis változtatását is eredményezik. Ilyen jellegű változások például az épületek létesítése és elbontása, az ingatlanok megosztása és egyesítése, vagy határvonaluk módosítása. Ezen esetekben a jogszabály a változás átvezetéséhez az okiraton túl - az okirat kötelező mellékleteként - változási vázrajz elkészítését is előírja. A földhivatal ilyen jellegű változási vázrajzokat hatósági feladatai keretében nem készít az állampolgárok részére, viszont a hozzá benyújtott változási vázrajzokat megvizsgálja, ellenőrzi, és záradékkal tanúsítja, hogy megfelel a szakmai előírásoknak és ingatlan-nyilvántartási átvezetésre alkalmas.

 

  1. Adatszolgáltatás


A járási hivatalok adat- és térképtárában találhatók az állami alapadatok és az ezek előállításával kapcsolatos térképek és munkarészek, valamint az ingatlan-nyilvántartási térképek, földmérési alappontok, korábbi változási vázrajzok irattári példányai. Ezekből az adatokból lakossági célra az egyes államigazgatási eljárásokhoz kötelező érvénnyel felhasználandó másolatokat, valamint újabb változások létrehozásához földmérési munkák adatait szolgáltatják a földhivatalok adatszolgáltatási díjak ellenében.

  1. Felszólalások kivizsgálása


Az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis készítése, valamint az abban bekövetkezett változások vezetése során előfordulhatnak felmérési, térképezési vagy területszámítási hibák. Ezek a hibák általában rejtve maradnak sokszor évtizedekig, míg az ingatlanok adataira, vagy a vele szomszédos ingatlanokkal kapcsolatosan olyan változás nem történik, amelynek mérése során arra fény nem derül. Ezeknek a hibáknak a hivatalból, illetve kérelemre történő kivizsgálása a hatósági földmérés feladata. A földrészletek határvonalának kitűzése, valamint a természetbeni eltérő birtoklásból adódó határviták rendezése nem tartozik az ingatlaügyi hatóság hatóság feladatai közé.

Járási hivatalok ingatlanügyi hatóságainál (korábbi körzeti földhivataloknál) intézhető ügyek:

  • A földmérési és térképészeti állami alapadatok kezelése és szolgáltatása.
  • Az állami alapadatok nyilvántartása, és az azokban bekövetkezett változások folyamatos vezetése.
  • A földmérési tárgyú beadványokkal kapcsolatos ügyek intézése.
  • Az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési munkák vizsgálata és záradékolása.
  • A felmérési, térképezési és területszámítási hibák kijavítása. A felmérési és térképezési hiba kijavításánál a jogi szabályozás értelmében a meglévõ birtoklási viszonyokat a földhivatal nem változtathatja meg. Vitás esetben a jogerős bírósági végzésben rögzített határvonal kerül a földhivatali nyilvántartásba.
  • Az állami alapadatokban bekövetkezett hivatalból észlelt változásokkal kapcsolatos feladatok végzése.
  • A földrészlet határok megjelölésével és megállapításával kapcsolatosan ráháruló feladatok ellátása.
  • Az ingatlan-nyilvántartás tartalmát nem érintő térképi változásokkal összefüggõ bejelentési kötelezettség betartásának ellenőrzése.
  • Telekalakítási engedélyezési eljárás, egyesített telekalakítási eljárás.

A kormányhivataloknál intézhető földmérési ügyek:

  • Állami alapadatok kezelése és szolgáltatása.
  • Másodfokú eljárás lefolytatása az elsőfokon a járási hivatal hatáskörébe tartozó földmérési és térképészeti ügyekben.
  • Földmérési és térképészeti szakfelügyelet ellátása.
  • A vízszintes és magassági alappont-hálózatok pontjainak megjelölésére szolgáló földmérési jelek helyszínelése, karbantartása és védelme.
  • A földmlérési jelek áthelyezésével és megszüntetésével kapcsolatos eljárások lefolytatása.
  • A földmérési jelek által elfoglalt területre vonatkozó használati joggal kapcsolatos ügyekben való eljárás.
  • Az állami alapmunkákkal kapcsolatban (KÜVET, BEVET, DAT) a kormányhivatalra háruló hatósági feladatok ellátása.
  • A közigazgatási határok központi nyilvántartásával kapcsolatos, rá háruló feladatok.
  • Szakmai szabályzatokban meghatározott nyilvántartások vezetése.
  • Az illetékességi területéhez tartozó körzeti földhivatalok földmérési és térképészeti tevékenységének irányítása, ellenõrzése és felügyelete.
  • Másodfokú eljárás lefolytatása az elsõfokon a körzeti földhivatal hatáskörébe tartozó telekalakítási ügyekben.

 

Telekalakítás

A földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet értelmében a Kormány telekalakítási eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező hatóságként az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti telekalakítási eljárásokban - a honvédelmi és katonai célú ingatlanok és az összevont telepítési eljárás során lefolytatott telekalakítási eljárások kivételével - első fokon a járási hivatalt, másodfokon a kormányhivatalt jelöli ki.
A telekalakítási eljárás kérelemre induló eljárás, amely a közzétett formanyomtatványon nyújtható be. A kérelem formanyomtatvány pdf formátumban letölthető, vagy a Nyomtatványok menüpontban online módon is kitölthető. A kérelem tartalma szerint a telekalakítási eljárás típusai a következők:

  • telekalakítási engedélyezési eljárás,
  • egyesített telekalakítási eljárás.

A telekalakítás engedélyezése iránti kérelmet benyújthat:

  • a telekalakítással érintett bármelyik telek bármelyik tulajdonosa,
  • közös tulajdonban álló telek esetén bármelyik tulajdonostárs,
  • aki a telekalakítással érintett földrészlet tekintetében tulajdoni igényt érvényesít,
  • az elbirtoklás megállapítása iránt polgári peres eljárást kezdeményező,
  • ha a telekalakítás során legalább nyolc új építési telek keletkezik, a tulajdonostársaknak a telek területnagyság szerinti többsége,
  • az a személy, aki a telekalakításról a tulajdonossal írásban megállapodott.

A kérelemnek tartalmaznia kell:

  • természetes személy kérelmező esetén a természetes személyazonosító adatokat,
  • gazdálkodó szervezet kérelmező esetén a gazdálkodó szervezet statisztikai számjelét,
  • a telekalakítással érintett tel(k)ek helyrajzi számát, a tel(k)ek fekvése szerinti település megjelölésével,
  • a kérelmezett telekalakítási eljárás típusának (telekalakítási engedélyezési eljárás vagy egyesített telekalakítási eljárás) megjelölését,
  • a telekalakítás célját, amely lehet telekcsoport újraosztása, telekfelosztás,  telekegyesítés,vagy telek-határrendezés,
  • az igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását.

A telekalakítási engedélyezési eljárás során a területileg illetékes járási földhivatalhoz a kérelem mellékleteként záradékolt változási vázrajzot kell benyújtani, de célszerű az ez alapján meghozott előzetes szakhatósági jóváhagyásokat is mellékelni.
Az előzetes szakhatósági jóváhagyásokat nem kötelező az eljárás megindítása előtt beszerezni, de beszerzésükkel gyorsabb a földhivatali eljárás és kizárható a telekalakítási engedélyezési kérelem elutasítása szakhatósági hozzájárulás hiánya esetén, ami anyagi veszteséggel jár, mert a földhivatal elutasító határozata esetén nem térítik vissza a telekalakítás engedélyezési eljárásra befizetett díjat, valamint a szakhatóságok eljárási díjait.
Az egyesített telekalakítási eljárás megindítására irányuló kérelemhez a fentieken túl be kell nyújtani az ingatlan-nyilvántartási átvezetéshez szükséges mellékleteket és okiratokat is.

Miben különbözik a telekalakítási engedélyezési eljárás és az egyesített telekalakítási eljárás?

A telekalakítási engedélyezési eljárásnál földmérővel elkészített, a földhivatal által záradékolt változási vázrajzot és a telekalakítás engedélyezési eljárásra vonatkozó kérelmet kell a járási földhivatalhoz benyújtani. A földhivatal (amennyiben ezeket az ügyfél nem szerezte be előzetesen) szakhatósági állásfoglalást kér az érintett szakhatóságoktól, amely alapján elbírálja a telekalakítási kérelmet és ezek alapján meghozza döntését. A földhivatal döntése lehet engedélyező, vagy elutasító. Mindkét esetben fellebbezésnek van helye a földhivatali határozat ellen.
Az első engedélyező szakaszt követi az ingatlan-nyilvántartási átvezetés szakasza, amikor a jogerős telekalakítási engedély birtokában kérelmezni lehet a telekalakítással elvégzett változások ingatlan-nyilvántartási átvezetését.

Az első szakasz ügyintézési határideje 21 nap. Az ügyintézési időbe számít be a szakhatósági eljárás időtartama. Az ingatlan-nyilvántartási átvezetés ügyintézési határideje szintén 21 nap.

Egyesített telekalakítási eljárás az, amikor a telekalakítási engedélyezési eljárást és az ingatlanügyi hatósági eljárást egyszerre kezdeményezik. Egyszerre kerül benyújtásra a telekalakítási dokumentáció, a telekalakítási engedélyre vonatkozó kérelemmel valamint az ingatlan-nyilvántartási bejegyzéshez szükséges kérelem és annak kötelező mellékletei és okiratai. Egyesített telekalakítási eljárás kezdeményezésekor körültekintően kell eljárni, mert az ingatlan-nyilvántartási átvezetésnél egyes esetekben fellépő hiányosságok vagy hibák nem orvosolhatók hiánypótlással, vagyis bizonyos hiányosságok (ilyen pl. a település vagy helyrajzi szám módosítás, a különböző kötelező aláírásoknak a hiánya, vagy az okirat keltezésének helyének vagy időpontjának hiánya) esetén a járási földhivatal az Ingatlan-nyilvántartási Törvény előírásai alapján hiánypótlási felszólítás nélkül elutasítja a bejegyzési kérelmet, ami anyagi időveszteséget jelent az ügyfél számára.
Az egyesített telekalakítási eljárás esetén a változásvezetési eljárás szakasz ügyintézési határideje a korábbi 30 napról 2013. január 1-ével 15 napra csökkent.

Telekalakítások változatai:

  • Telekmegosztás az az eljárás, amikor egy földrészletet kettő vagy. több részre akarjuk megosztani. A megosztás ingatlan-nyilvántartási átvezetését követően az új telkek önálló földrészletként, saját helyrajzi-számmal fognak szerepelni.
  • Telekegyesítés a telek megosztással ellentétes mûvelet, amikor kettő vagy több egymással szomszédos földrészletet összevonunk és a továbbiakban egy helyrajzi számon szerepeltetjük az ingatlan-nyilvántartásban.
  • Telekcsoport újraosztása az az eljárás, amikor több egymás melletti földrészletet összevonunk, és újra osztjuk a területet. 
  • Telek-határrendezésről akkor beszélünk, amikor két vagy több szomszédos földrészletnek közös határszakaszát módosítjuk, valamilyen megállapodásnak megfelelően.  A földrészletek helyrajzi száma és darabszáma változatlan marad (pl. egy soktöréses földrészlet határ kiegyenesítése).

Eljárási díjak:

A telekalakítási engedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 166/2009. (XII.9.) FVM rendelet alapján  atelekalakítás engedélyezésére irányuló elsőfokú eljárás igazgatási szolgáltatási díja ingatlanonként 12 000 Ft.

Az engedélyezési eljárásban érintett ingatlanként:
- telekegyesítés, telekhatár-rendezés esetén a kiinduló állapot szerinti fö1drészletek számát
- telekfelosztás, telekcsoport újraosztás esetén a kialakuló fö1drészletek számát kell figyelembe venni.
Szakhatósági díjak és illetékek (változó):
Egyesített telekalakítási eljárás esetén ingatlan-nyilvántartási bejegyzés díja további 6 600 Ft érintett ingatlanonként.
A telekalakítási engedélyezési eljárásban hozott döntés ellen benyújtott fellebbezés díja 30 000 Ft.
A telekalakítási engedély a jogerőre emelkedésétől számított egy évig hatályos.